Love of My Life

Love of My Life
My Princesses and Princes

Sunday, May 8, 2011

Kek Pisang Sempoi?

Asalamualaikum...Selamat Hari Ibu ..to all mothers..in this world...a belated one..
Make this cake yesterday..namanya Sempoi...mmg lah sempoi ..got the recipe from blog MasamManis..and Azlita pun got it from satu web lain lupa pulak apa dia..nanti saya cek semula...make this cake sbb ada byk pisang Berangan bergolek golek kat
dapur saya...surf sana sini for the recipe.. terminat pulak nak buat yg 'Sempoi' ni..plus my butter stock dah habih cuma ada minyak jagung je..so jadilah Kek Pisang Sempoi ni....
And again saya modified cikit dari tuan punya resepi utk megikut perkara-perkara yg sewaktu dengannya he he he...

here's the very very lah simple recipe and methods :
  • 150gm pisang (di lecek) kalau pisang berangan >< 2 biji..I used extra 2 sbb byk stock
  • 180gm self raising flour(sifted) ..original recipe guna tepung gandun biasa( 1ts bp + 1 ts bs)
  • 180gm icing sugar(sifted)... I used 150 gm pun still sweeeet
  • 3 eggs
  • 120 ml corn oil
  • 1ts ovalette
  • 3/4 ts baking soda original recipe guna 1 ts, saya kurangkan sbb x suka flav bs tu
  • pinch of salt
Method ;- 

Panaskan oven 180c.
Masukkan semua bahan di dalam satu bekas, then pukul/ kacau dgn mixer sehingga
adunan menjadi putih.
the extra 2 bji pisang tu saya.. chopped saja dan gaul rata pada adunan sebelum di bakar.
Masuk kedalam tin pembakar yg sudah di gris dgn butter/ minyak dan di alas dgn parchment paper.
Bakar 40 to 50 minit ..bergantung pada oven masing2 atau hingga kek masak.


No comments:

Post a Comment