Love of My Life

Love of My Life
My Princesses and Princes

Wednesday, August 10, 2011

Carrot Walnut Cake again..

Salam, Selamat Menjalankan ibadah puasa...bulan puasa ni murah rezeki..order
x putus putus..paling popular Lemon Cornflakes cookies tu dah banyak kali saya
buat sebelum bulan puasa lagi..ada yg order saja nak makan makan, nak bawa balik
kampung lah..anyway terima kasih kawan kawan....and jangan stop ordering tau
walaupun office kita dah nak pecah 2!! hmmm part ni sedih sedih sedih dah 5,6 tahun
dok satu bumbung nak kena split...;-(
   
I made this cake again for Vicky last Friday..this time for her hubby's birthday.Walaupun dah ada family members yg sponsor American Chocolate Cake for
the birthday party on Saturday, she still wants this Carrot Cake ..for family private celebration on Friday night..he he ..rezeki saya..alhamdullillah...
Prepared the cake on the nite before so x tido laa makcik...plus buat Lemon Cornflakes Cookies lagi utk geng lain...hmmm penat tapi...seronok..iyalaa sbb buat kerja yg kita
suka kan? kan? ha ha ha
Just a simple deco..sbb ni kek utk hubby dia x kan lah nak deco dgn setimbun bunga..lari pulak dari thema!! For this cake I used 750g cream cheese!! Fuh jenuh makcik nak mengayam tikar tu! Kat dalam pun ada filling cream cheese..hmm tambah
debablaa kalau makan banyak-banyak...he he he ...


Besides the big cake, Vicky order 6 smaller cakes for her relatives yg datang dari Bangalore/ Chennai utk majlis tu...Waa really big Party she threw haa..Iyalaa bday Hubby dia yg ke 50 mesti laa GRRRANND punya!! These are the same people
from Bangalore yg rasa kek saya dulu, so before they come here, mereka dah
order awal awal utk tapau!!
Carrot Walnut, Marble Cheese Brownies & Almond Butter Cake.

Baked all these cakes on Friday night ...again jadi burung hantu malam tu( he he burung hantu yg masak kek)..then on Saturday morning dah nak gi class deco kat Cheras pulak hmm so bila masa nak tido ye... Pelik betul kat Deco class tak de rasa letih pun ..tapi kalau gi office...fuhh macam zombie!! Asyik meguappppp aje...then petang tu after the class pegi deliver the cakes kat rumah Vicky..on the way back saya zzzzzzzzzzzzzzzzzzz
sammmpai Kelana Jaya!!! Thank you sister for the repeat orders!! Plus I have more cakes to make for her ..this time diorang nak lagi Almond Butter Cake tu pulak!! syukran syukrannn....

16.11.2011 update resepi kat sini je sbb ada yg berminat...mmg original cut & paste dari Damira Fotopages tapi dah modified sikittt je ...yg purple font tu ..my version lah ye.. TQ so much Yati from Damira Fotopages ..this recepi mmg favourite saya dan saya pun start nak berbloggging ni pun lepas terpesona dgn fotopage Yati yg sudi share macam macam resepi!! Betul betul salute Yati yg boleh full time buat business baking ni dan anjurkan kelas hampir setiap hari/ minggu!! And thanks to my cousin Suraya ..neighbour Yati yg introduce Damira Fotopages kat saya tahun lalu....since then saya dah beralih arah dari Blog Politik( he he )to Blogger Dapur!!! Tiap tiap hari ...mesti surf food / baking blogs...
Ok here's the recipe...

CARROT WALNUT CAKE
Sumber: Damira Bakery/ Damira Fotopages

Bahan-bahannya:

4 biji telur ~ asingkan putih & kuningnya
1 1/2 cawan minyak jagung
150 g~ gula kaster (saya kurangkan jadi 130gm) I follow
150 g~ gula perang (brown sugar)
1 1/2 cawan ~ lobak merah diparut ( jangan diperah airnya)

Bahan-bahan yang perlu di ayak:
250 g tepung gandum
1 teaspoon suduteh serbuk kayu manis (kalau x suka boleh skip..tapi saya x skip..)
1 1/2 suduteh baking soda (saya guna 1/2 sudu teh baking soda sbb x suka bau baking soda)
1 suduteh garam
*1 sudu teh baking powder (saya guna 1 1/2 sudu teh...orignal resepi x de tapi kena modified sbb dah kurang kan baking soda tadi) 100 g walnut ~ di cincang
sometimes saya tambah 2 tbs raisins....sbb saya suka raisin
Cara-caranya:

1. Pukulkan kuning telur (saya guna mixer, pukul sampai kembang sikit)saya x guna mixer cuma handwisk je.

2. Kemudian masukkan minyak, gula kaster & gula perang, serta lobak merah yang diparut tadi.(Sekiranya lobak merah yang diparut itu mengeluarkan terlalu banyak air, buangkan airnya tanpa memerah isi lobak merah tersebut)
3. Masukkan walnut, kacau sebati.
4. Kemudian masukkan bahan-bahan yang di ayak tadi, kacau sebati.
5. Pukul putih telur di mangkuk lain dengan mixer hingga keras. (this one mesti guna mixer!!)

6. Masukkan putih telur ini sedikit demi sedikit ke dalam adunan, kacau perlahan-lahan,
satu arah sahaja, sila gunakan spatula atau senduk kayu, tak sebati sangat pun tak apa asalkan tidak terlebih kacau.
7. Bakar pada suhu 180 celcius selama 45 minit atau sehingga masak.

Frosting
120 g butter
250 g cream cheese
120 g gula aising

No comments:

Post a Comment